Çıkış Yap
Vodafone Yanımda İnternet sayfasından çıkmak üzeresiniz. Oturumunuzu sonlandırmak istediğinize emin misiniz?
Yapay zekânın yaygınlaşmasıyla insanların içerik keşfetme şekilleri de değişmeye başladı. Peki bu değişiklik kullanıcıların arama sonuçlarına ulaşması ve içerik üreticilerinin kendi kitlelerine erişebilmesi konusunda nasıl bir etkiye yol açacak? TechNewWorld, bu konuda yayınlanan bir makaleden yola çıkarak araştırmacıların ve sektör oyuncularının bu konudaki görüşlerini derledi.
Konunun çıkış noktası olan makale, MIT Technology Review'da yakın zamanda yayınlandı. Benjamin Brooks tarafından yazılan makalede yer alan ifadeyle: “Yapay zekâ aramalarının web'e açılan birincil portalımız haline gelmesi, halihazırda istikrarlı olmayan dijital ekonomiyi tehdit edecek.” Brooks’un yorumlarına göre bugün çevrimiçi içerik üretimi, sanal yaya trafiğine bağlı kırılgan bir teşvik setine dayanıyor ve bunlar reklamlar, abonelikler, bağışlar, satışlar veya marka görünürlüğü olarak sıralanıyor. Buna göre “Yapay zekâ araması, web'i her şeyi bilen bir sohbet robotunun arkasına saklayarak, içerik oluşturucuları hayatta kalmak için ihtiyaç duydukları ziyaretlerden ve 'gözlerden' mahrum bırakabilir.”
Yapay zekâ endüstrisini başkaları yapmadan önce içerik tazminatı sorununu ele almaya çağıran Brooks, makalesinde şu ifadeleri kullanıyor: “Yapay zekâ endüstrisi, hükümetler etkisiz müdahalelere geri dönmeden, yalnızca seçilmiş birkaç kişiye fayda sağlamadan veya web'de fikirlerin serbestçe akışını engellemeden önce, daha akıllı bir içerik pazarı oluşturmak için bu dar fırsat penceresini kullanmalı.” Bu zorluklara nasıl yanıt verirsek verelim, bunu düşünceli, ölçülü ve hedefli bir şekilde yapmamızın önemli olduğunu belirten Brooks, sektörün bu konuda öncülük etmesi gerektiğini ifade ediyor. “Hükümet artık içerik düzenleme ve pazarlık düzenleme konusunda kendine her zamankinden daha fazla güveniyor,” diyen Brooks, şöyle devam ediyor, “Yapay zekâ arama sektörü bunun farkında olmalı. Önümüzdeki yıllarda bu ek baskıyla birlikte, hükümet daha keskin çözümlere yönelmeden önce sektör öne geçmeli ve daha akıllı bir çözüm inşa etmeli.”
Yapay zekâ aramasının içerik oluşturucularının kazançları üzerindeki etkisi belirsizliğini koruyor. Haber, yorum ve analiz web sitesi Near Media'nın kurucu ortağı Greg Sterling, "Henüz net değil, ancak birçok yayıncıya giden trafiğin azalacağına dair güçlü bir beklenti var” diyerek bu konuda henüz net kanıtlar olmadığını ifade ediyor, “Google ‘SGE’ döneminde, organik bağlantıların sayfada aşağıya doğru itildiğine ve bu nedenle daha az görünür olduğuna dair kanıtlar vardı. Ancak, gerçek tıklama davranışı hakkında yeterli araştırma yoktu. Google, AI sonuçlarındaki bağlantıların daha fazla etkileşim aldığını iddia ediyor. Bu konuda daha fazla araştırma yapmamız gerekiyor.”
Houston'daki bir halkla ilişkiler ajansı olan Pierpont Communications'ın dijital strateji kıdemli başkan yardımcısı Chris Ferris ise AI aramasının geleneksel aramada zaten var olan sorunu daha da kötüleştireceğini ifade ederek “Çoğu web sayfası organik aramadan hiçbir trafik almıyor” diyor.
Öte yandan, Las Vegas'taki SmartTech Research'ün başkanı ve baş analisti Mark N. Vena, arama motorlarındaki üretken AI özetleri gibi AI destekli aramaların, kullanıcıların giderek daha fazla bilgiyi doğrudan AI yanıtlarından tüketmesiyle içerik sağlayıcılarının web sitelerine tıklama oranlarında düşüşe neden olduğuna dair artan kanıtlar olduğunu belirtiyor. Vena, TechNewsWorld'e yaptığı açıklamada, “Haber kuruluşları ve niş içerik oluşturucuları, AI sistemleri kapsamlı yanıtlar ürettiğinde geleneksel arama kaynaklarından gelen trafiğin azaldığını bildirdiler. Ayrıntılı etki çalışmaları devam ederken, bu eğilim yayıncıların reklam gelirleri ve görünürlüğü için potansiyel risklere işaret ediyor” diyerek AI destekli arama araçlarının içerik sağlayıcılarının sitelerine gelen trafiği azaltma riski taşıdığına ve bunun da reklam gelirleri ile abone modellerini potansiyel olarak zayıflattığına dikkat çekiyor.
San Francisco merkezli bir kurumsal sohbet robotu olan QueryPal'ın CEO'su ve kurucusu Dev Nag de TechNewsWorld'e yaptığı açıklamada konuya farklı bir açıdan yaklaşıyor; “Ücretli gazetelerden ve merkezi TV/film stüdyolarından reklam destekli çevrimiçi içeriğe nasıl geçiş yaptığımızı düşünün. Her değişim kıyamet kehanetlerini beraberinde getirdi, ancak o dönemin sonucu her zamankinden çok daha fazla içerik ve daha fazla içerik yaratıcısı oldu. AI, daha iyi keşif, çeviri ve kişiselleştirme yoluyla içerik erişimini önemli ölçüde genişletmeye hazırlanıyor. AI araması, içerik ekonomisini yok etmek yerine kaliteli içeriğin hedef kitlesine daha etkili bir şekilde ulaştığı daha verimli bir pazar yeri yaratabilir.”
Dev Nag, açıklamasına şöyle devam ediyor; “Yapay zekâ araması insanların içerik keşfetme biçimini değiştirirken, içerik yaratıcılarının yapay zekâ sistemlerinin daha iyi anlayabileceği ve dağıtabileceği daha odaklanmış, yüksek kaliteli materyaller üreterek uyum sağladığını görüyoruz. Buradaki konu kitle pazarı reklam modelinden daha karmaşık para kazanma yaklaşımlarına geçmekle ilgili.”
Oregon, Bend'deki bir danışmanlık hizmetleri firması olan Enderle Group'un başkanı ve baş analisti Rob Enderle de “Arama motorları TikTok ve YouTube gibi yapabilir ve gelirlerini hizmetlerini besleyen yaratıcıları artırmak için paylaşabilir. Ancak, AI ilerledikçe giderek daha az insan yaratıcıya ihtiyaç duyulabilir ve bu da gelecekteki olası bu sonuç için sorunlu olacaktır” diyor.
Near Media’nın kurucu ortağı Greg Sterling, oyunun nasıl sonuçlanacağını söylemek için henüz çok erken olduğunu belirtiyor ve ekliyor, “Birçok varsayımımız ve korkumuz var ancak bunları test etmemiz ve gerçek veriler üretmemiz gerekiyor.”
Kullandığı ürünler
Diğer haberler