Dijitalleşmeye Giriş

Sahadaki motorlarınıza takılacak motor takip cihazı sayesinde araçlarınızın lokasyon bilgilerini kolayca takip edin, filo optimizasyonu ile yakıt tasarrufu sağlayın!

İşletmelerde çalışan verimliliğinin ölçümlenmesini, makinaların çalışma süresine göre iş kayıplarının önüne geçilmesini, enerji tüketimine göre enerji tasarrufu yapılmasını sağlar.

 

Merhaba, endüstri 4.0 ve dijitalleşme sürecini konuşacağımız kısa video eğitimimize hoş geldiniz. Ben Prof. Dr. Ruhi Kaykayoğlu. Bu küçük eğitimimizde endüstri 4.0'ın ne olduğunu, işletmemize nasıl uygulanabileceğini, bize sağladığı avantajları ve rekabetimizi nasıl artırabileceğimizi, dijitalleşme kavramını ve bunlarla ilgili kısa bir sunum yapacağız. Günümüzde endüstri 4.0 ve dijitalleşme çok moda kavramlar haline geldi. Bu nedenle bu eğitimde, bu kavramları KOBİ'lerde nasıl kullanabileceğimizi konuşacağız. Dijitalleşme kavramını ve endüstri 4.0'a geçmek isteyen bir KOBİ'nin neler yapması gerektiğini, dijitalleşme sürecinde nelere dikkat etmesi gerektiğini ele alacağız. Amacımız sizi yormadan kısa ve hızlı bir şekilde bu konular hakkında bilgilendirmek.

 

Günümüzde, küçük veya büyük olsun, her işletme için endüstri 4.0 devrimine ayak uydurmak çok önemlidir. Bu video eğitimimizde 5 bölüm bulunmaktadır. 1. Bölümde endüstri 4.0'ın ne olduğunu, neden gereksinim duyulduğunu, nereden başlanması gerektiğini, şirketlere ne gibi kazanımlar sağlayacağını kısaca inceleyeceğiz. Dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 bugün tüm dünyada her sektörde, turizmden tekstile, makine imalattan ulaştırmaya, lojistikten eğitime kadar önemli bir dönüşüm sağlamaktadır. Bu dönüşüm sadece teknoloji kullanımıyla sınırlı değildir. Bu dijital dönüşümün endüstri 4.0 tarafından sağlanan teknolojileri nasıl avantaja çevireceğimizi iyi anlamamız gerekmektedir. Aksi takdirde teknolojiye erişmek çok kolaydır, ancak onları nasıl kullanacağımızı bilmezsek avantaja dönüştüremeyiz. İşte bu nokta, işin zor tarafıdır. MIT Dijital İş Araştırma Merkezi'nin de belirttiği gibi, teknolojilere sahip olmak yeterli değildir, nasıl kullanacağımız önemlidir. Bu nedenle, bu dönüşümün içeriğini tanımlamak gerekmektedir. Dönüşümün içeriği, teknoloji kullanımıyla neler sağlayabileceğimizi, rekabet gücümüzü nasıl artırabileceğimizi, müşteri deneyimlerine nasıl katma değer sağlayabileceğimizi, iş modellerimizi nasıl geliştirebileceğimizi, operasyon süreçlerimizi nasıl iyileştirebileceğimizi, maliyetleri nasıl düşürebileceğimizi, müşteri erişimini nasıl hızlandırabileceğimizi kapsayan bir sistemdir.

 

Bu dönüşüme "dijital dönüşüm" adını vereceğiz. Tüm bunları kapsayan yeni devrime ise "endüstri 4.0 devrimi" diyoruz. Bu devrimin içinde temelde iki önemli araç var. Bunlardan bir tanesi SMAC, sosyal, mobil, analitik ve Cloud kavramlarını anlayalım. Daha sonra videomuzun ana kısmını oluşturacak olan Endüstri 4.0'ı anlayalım ve de sizlerin iyi bildiği ERP, ARP gibi yazılımların sağladığı dönüşümlerde çok önemli. Ama biz bu videomuzda sadece SMAC ve Endüstri 4.0 devriminin ne sağladığını anlatacağız.

 

SMAC kavramı dört tane İngilizce kelimeden oluşmuş bir birleşik kelime, birazdan göreceğiniz gibi Endüstri 4.0 ise bir kavram. Peki, ne var bu SMAC içinde? Birisi sosyal, yani "social" kelimesi var. Social kelimesi bize dünya nüfusunun yaklaşık yarısının içinde bulunduğu internet devriminden bahsediyor. Her şeyin internete bağlı olduğu bir dönüşümden geçiyoruz. Birazdan bunu IOT diye anlatacağız, birazdan bunu Cloud diye anlatacağız. Bu internet devriminin içerisinde de gördüğünüz gibi 23 milyar kişi de sosyal medyada. Ortalama olarak bireyler de iki saat sosyal medyada kalıyorlar. Herkesin en az 5 tane sosyal hesabı olduğunu biliyoruz. 19-29 yaş grubundaki insanların da %90'ı sosyal medya kullanıyor. Ama bu bize ne anlama geliyor? Sosyal medya eğlenceli bir mekan olarak görünüyor. Tabii ki Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram. Ama bizim özellikle sizlere anlatmak istediğimiz bu mecrayı kullanarak biz şirketimize ne tür avantajlar sağlayabiliriz?

 

Bu slaytta gördüğümüz gibi şirketimizin markasını nasıl medyada daha yukarı taşıyabiliriz? Marka sadakatini nasıl oluşturabiliriz? Markamızla ilgilenen müşterilerimizi nasıl bulabiliriz? Web sitemizin trafiğini nasıl artırabiliriz? Bunun yanı sıra müşterilere nasıl daha hızlı erişebiliriz? Müşteriler bizi sosyal medya üzerinden daha kolay nasıl bulabilir? Ürün satış hedeflerimize nasıl hızlı erişiriz ve bunu yaparken de takipçilerimize, rakiplerimize nasıl fark atabiliriz? İşte bunun adresi, içerisinde "social" kelimesini barındıran sosyal medya kavramı. Son derece önemli bir kavram.

 

Diğer taraftan mobil kavramı ise bizim yaşantımıza mobil telefonlarla girdi. 1900'lu yılların başında herkes masaüstünde bir bilgisayar gördüğü zaman teknolojik olarak çağ atladığını düşünüyordu. Bugün ise hepimizin en az bir tane telefonu var. Hatta yapılan çalışmalar gösteriyor ki mobil cihazların sayısı bilgisayarların beş katı olmuş. Cüzdanınız kaybolsa emniyet görevlileri cüzdanınızı bir günde bulurken kayıp telefonunuz nerede kaybolduğunu bir saat içinde bulabiliyorsunuz. Tuvalet sayısından çok daha fazla mobil cihaz trafiği var. Yani 7.4 milyar insanın kullandığı 6 milyar mobil cihaz varken ancak 4 milyar tane diş fırçası olduğunu görüyoruz. Yaşantımızın içine girmiş olan mobil teknolojiler var. Yine bunları nasıl kullanacağız, nasıl avantaja çevireceğiz?

Prof.Dr. Ruhi Kaykayoğlu ・ 7 dk