GSM operatörleri, kullanıcılarına mobil hat aboneliği vasıtasıyla hizmet sunar. Mobil telefon kullanıcıları cep telefonları ile şebeke üzerinden arama yapmak, SMS göndermek ya da mobil internete bağlanmak için bir GSM operatörüne abone olmak ve bu operatörün sağladığı SIM kart da denilen hattı telefonlarına takmak zorundadır. Her mobil operatör, kullanıcılarına belli kurallar çerçevesinde hizmet sunar. Faturalı hat ve faturasız hat kullanıcıları GSM operatörünün sunduğu bu kurallara uymadığı takdirde, sahip oldukları hatlar GSM operatörü tarafından kullanıma kapatılır. Peki hat kapatılmasına neden olan şeyler nelerdir? Faturalı hat ve faturasız hat kullanıcıları bu kapsamda ne gibi kurallara tabidir. Merak edenler için tüm detaylar içeriğimizde.
Faturasız Hat Neden Kapanır?
Faturasız hat kullanıcıları, kullanım bedellerini bakiye yükleme yolu ile ön ödemeli olarak gerçekleştirirler. Faturasız hat kullanıcıları satın aldıkları tarife / paketlerin bedelini hatlarında bulunan bakiyelerden karşılarlar ve bu paketleri kullanım dönemi sonuna kadar kullanabilirler. Paketleri içerisindeki kullanım arama, SMS ya da internet kullanım haklarından biri ya da birkaçı bittiğinde ek paket satın alarak kullanıma devam edebilir ya da paketlerinin yenilenmesini bekleyebilirler. Faturasız hat kullanıcıları hatlarında bakiye olduğu sürece hatlarını kullanmaya devam edebilirler. Özetle; bir faturasız hat kullanıcısı olarak hattınızda arama yapmak, SMS göndermek ya da mobil internet kullanmak için yeterli bakiyeniz varsa bu kullanımlarınızı gerçekleştirebilirsiniz. Bu kullanımlarınızı daha ekonomik şekilde gerçekleştirmek için ise operatörünüzün sağladığı; belirli miktarda dakika, SMS ve GB içeren paketleri satın alabilirsiniz.
Faturasız hattınızda bakiye ya da paket kullanım hakkı olmadığında dışarıdan arama almaya devam edebilirsiniz ancak dışarıya herhangi bir arama gerçekleştiremez, sms gönderemez ya da internet kullanamazsınız. Ancak bu şartlarda dahi hattınız kullanılabilir. Faturasız hattın iletişime tamamen kapatılması için bakiye yüklenmeden belirli bir sürenin geçmesi gerekir. Ancak telefonunuza bakiye yüklemediğinizde hattınız hemen kullanıma kapatılmaz. GSM operatörleri hat kapatma işlemini kademeli olarak gerçekleştirir. Faturasız hatların kullanım süreleri genellikle iki aşamadan oluşur. Bunlardan ilki aktif kullanım süresi ikincisi ise bekleme süresidir.
Hat kapatma işlemi genellikle bekleme süresinin sonunda gerçekleşir. Bu süreler her GSM operatörüne göre farklılık gösterebilir. Vodafone faturasız hat müşterileri ilk bakiye yüklemelerinde 180 günlük aktif kullanım süresini başlatmış olurlar. 180 günün sonunda herhangi bir yükleme gerçekleşmediyse aktif kullanım süresi sona erer ve 90 günlük bekleme süresi başlar. Bu süre içerisinde kullanıcı arama ve SMS alabilir ama herhangi bir arama yapamaz ya da SMS gönderemez. Bu süre içerisinde minimum bakiye tutarı yüklendiğinde tekrar aktif kullanım süresi başlar. Ancak bekleme süresinin sonunda da bir bakiye yüklemesi gerçekleşmezse hat tamamen kapatılır ve kullanıcıya ait tüm bilgiler sistemden silinir.
Faturalı Hat Neden Kapanır?
Faturalı hat kapatma işlemleri genellikle faturasız hatlardan farklı şekilde ilerler. Faturasız hatlar kullanılmadığında ya da belirlenen süreler içerisinde bakiye yüklemesi gerçekleştirilmediği zaman kapatılır. Ancak faturalı hatlarda durum biraz daha farklıdır. Öncelikle faturalı hatlarda kullanım bedelleri dönem sonunda kullanıcılara fatura edilir. Yine faturalı hat kullanıcıları da belli miktarlarda kullanım hakları içeren tarifeler edinebilirler. İster belli bir tarifeye bağlı olarak ister de herhangi bir tarifeye bağlı olmadan gerçekleşen tüm kullanım bedelleri dönem sonunda kullanıcıya iletilen fatura ile tahsil edilir. Bu durumda faturalı hat kullanılsın ya da kullanılmasın, iptal ettirilmediği sürece kullanıcıya fatura gelmeye devam eder. Hiçbir kullanım gerçekleşmese de faturanıza yasalarca belirlenen vergiler yansıtılır. Bu nedenle kullanılmayan faturalı hat ne zaman kapanır diye soranlar için, faturalı hatların bir operatöre kayıtlı olduğu sürece açık kalmaya devam edeceğini söyleyebiliriz. Ancak ödenmemiş fatura olması durumunda GSM operatörü tarafından hattın kullanımı kısıtlanabilir. Eğer faturanızın son ödeme tarihi geçmesine rağmen faturanız ödenmedi ise telefonunuz arama yapma ve SMS gönderimlerine kapatılır. Faturanızı ödemeniz için size GSM operatörü tarafından belirli bir süre tanınır ve aynı zamanda ödemediğiniz süre için bir gecikme bedeli yansıtılır. Size tanınan ek süre boyunca da faturanızı ödemediğiniz zaman hattınız tamamen iletişime kapatılır. Bu durumda sizi arayan kişilere hattın geçici olarak servis dışı olduğuna dair bir duyuru yapılır.
Hattınızı yeniden kullanıma açmak için ise fatura borcunuzu, gecikme bedelini ve hat açma-kapama ücretini ödemeniz yeterli olur. Hattınız borcundan dolayı kullanıma kapatıldığında, faturasız hatlarda olduğu gibi sistemden silinmez. Çünkü ödemediğiniz fatura nedeniyle GSM operatörüne borcunuz bulunur ve belirlenen sürelerde borcunuz ödenmediğinde fatura borcu için yasal işlem başlatılır ve GSM operatörüne olan borcunuz yasal yollardan tahsil edilir. Yasal yollarla da borcunuzu ödemediğinizde belirli bir süre sonunda hattınız iptal edilir ancak borcunuz yasal takipte kalır. Faturalı Vodafone müşterilerine, faturalarının son ödeme tarihleri geçmesine rağmen fatura borçlarını ödemedikleri zaman, hatları kısıtlanmadan önce ödeme yapmaları için 1 hafta ek süre tanınır. Bu 1 hafta içerisinde fatura borcu ödenmezse hat giden aramalara kapatılır ancak arama kabul edebilir. Bu süre sonunda borcun ödenmesi için 3 günlük ek süre daha tanınır ve bu sürenin sonunda da borç ödenmezse hat geçici olarak hem giden aramalara hem de gelen aramalara kapatılır. Bu aşamada faturanızı ödemek için 30 günlük süreniz bulunur. 30 gün içerisinde borcunuzu ödeyerek kapanan hattınızı aktif hale getirebilirsiniz. Bu süreden sonra da faturanızı 3 ay boyunca ödemezseniz borcunuz için yasal takip başlatılır.
Vodafone müşterileri hem faturalı hem de faturasız hat kullanımında çok avantajlı tarife ve paketler ile iletişim ihtiyaçlarını karşılayabiliyor. Henüz Vodafone’lu olmadıysanız Vodafone Online Kanalları üzerinden numara taşıma ya da yeni hat başvurusu gerçekleştirerek Vodafone’lu olabilirsiniz. Başvurunuzun ardından en kısa süre içerisinde müşteri işlemleriniz ve hat tesliminiz Vodafone tarafından gerçekleştirilecektir.