Arama Motoru Nedir? En Popüler Arama Motorları Hangileridir?

28 Eylül 2023

Arama Motoru Nedir? En Popüler Arama Motorları Hangileridir?

İnternet kullanımı her geçen gün artıyor. İnternet bugün hepimizin en temel ihtiyaçlarından biri haline geldi. Neredeyse her kullanıcı günde en az bir kere arama motorları aracılığı ile internette araştırmalar gerçekleştirebiliyor. Peki internet kullanıcılarının sık sık kullandığı arama motoru nedir ve nasıl kullanılır? Arama motorları hakkında merak ettiğiniz tüm bilgiler içeriğimizde.

 

Arama Motoru Nedir?

 

Günümüzde 4 milyardan fazla aktif internet kullanıcısı bulunuyor. Bu rakamın karşılığında ise internet kullanıcılarının ihtiyaçlarını karşılamak için 2 milyara yakın internet sitesi mevcut. Kullanıcılar merak ettikleri konular hakkında bilgi edinmek, online alışveriş yapmak ya da kendileri hakkında paylaşımlarda bulunabilmek için birbirinden farklı amaçlara sahip web sitelerine girmek zorunda kalırlar. Her web sitesinin kendine ait web adresleri bulunur. Bu adresler de URL olarak isimlendirilir. Arama motorları da tam da bu noktada kullanıcıların istedikleri web sitesine ulaşabilmeleri için gerekli araçlardır. İnternet arama motoru bir internet kullanıcısının merak ettiği ya da ulaşmak istediği bilgiyi edinmesini sağlayan bir sistemdir. Arama motorları arama indeksi, kullanıcı ara birimi ve web robotu olmak üzere üç farklı birimden oluşur. En sık ziyaret edilen web siteleri arama sayılarına ya da arama cümlelerine göre bu arama motorlarında listelenir. Arama motoru ne işe yarar diye merak edenler için kısaca arama motorlarının kullanıcıların internet üzerinde yaptığı araştırmaları kolaylaştırdığını ve erişmek istedikleri sonuca daha kısa sürede ulaşmalarını sağladığını söyleyebiliriz.

 

Arama Motoru Nasıl Çalışır?

 

Arama motorları, arama sonuçlarını listelemek için birçok farklı karmaşık matematiksel formülü kullanır. Genel olarak arama motorları, tarama sistemine dayalı bir dizin oluşturur. Botlar ya da örümcekler olarak bilinen mekanizmalar, yeni web siteleri aramak için web’de gezinir. Botlar genel olarak önceki taramalarda belirlenmiş web sitelerinin adreslerinin bir listesi ile başlar. Bu sayfalarda HREF ve SRC gibi etiketler vasıtasıyla yeni bağlantıları tespit ederler ve bunlar dizine eklenecek siteler listesine eklenir. Bu işlemlerin ardından arama motorları kullanıcıların yaptığı arama terimlerine göre en çok hangi sayfanın ilgi çekeceğine göre bir dizin oluşturur. Bu dizini kullanıcıya sunmak için algoritmalardan yararlanır.

 

Arama Motorlarının Tarihi Nedir?

 

Günümüzde hayatımızı oldukça kolaylaştıran ve neredeyse tüm internet kullanıcılarının kullandığı arama motorları da elbette tüm teknolojik icatlarda olduğu gibi tarihsel bir gelişim sürecine sahip. Arama motorlarının tarihsel gelişimini merak edenler ilk olarak ilk arama motoru hangisidir konusunda araştırma yapıyor. Tarihteki ilk arama motoru bugün neredeyse adını hiçbirimizin duymadığı Archie. 1990 yılında kullanıcıların hizmetine sunulmuş olan Archie bugün alışık olduğumuz arama motorlarının algoritmasından çok daha farklı bir şekilde çalışıyordu. Archie’nin çalışma mekanizması bugün kişisel bilgisayarlarımızda dosya araması yaptığımız sisteme benzer bir şekilde kurgulanmıştı. 1991 yılında ise Archie ile aynı çalışma prensibinde olan Veronica ve Jughead isimli iki arama motoru daha internet dünyasına girdi. 1993 yılında Wandex isimli indeks adı oluşturmak için kullanılan bir bot üretildi. Bu internetin ilk botu olma özelliğine sahipti. 93 yılının sonuna doğru internet botu olmayan Aliweb oyuna dahil oldu. Aliweb dosya araması dışında web sitelerinin verilerini kullanarak çalışan ilk arama motoru olma özelliğine sahipti. 1994 yılı ise arama motorlarının yoğun olarak hayatımıza dahil olmaya başladığı bir yıldı. Kendi dizinlerini kullanan, tasarlanan sorgu programına arayüz ve web formu olarak internet dünyasına giren JumpStation, ilk tam metin arama motoru olan Web Crawler ve ilk pazarlanan arama motoru olan Lycos arama motorları listesine giriş yaptı. Bu arama motorlarını sonrasında AltaVista, Megallan, Infoseek ve Excite gibi arama motorları takip etti. 1995 yılında ise bugün adını birçoğumuzun bildiği Yahoo arama motorları arasındaki yerini aldı ve diğer tüm arama motorları içerisinde en popüler olan arama motoru haline geldi. 1996 yılında ise Yandex poopüler bir arama motoru olarak bu dünyaya dahil oldu. 1998 yılında ise bugün hepimizin en popüler arama motoru olan Google kuruldu. Ancak Google’ın bir arama motoru olarak oyuna dahil olması 1999 yılında gerçekleşti. 2009 yılında ise Microsoft’un arama motoru olan Kumo tanıtıldı. Kumo bugün hepimiz tarafından Bing olarak biliniyor. 2000’li yılların başlarından itibaren Google hızla yükselmeye başladı. Google’ın geliştirdiği çeşitli araçlar da gittikçe popülerleşmeye başladı. Arama motorlarının kısa tarihçesini inceledikten sonra günümüzde kullanılan en popüler arama motorları nedir biraz daha yakından bakalım.

 

Popüler Arama Motorları Hangileridir?

 

Arama motorları tüm internet kullanıcıları tarafından kullanılır. Bu nedenle de kullanıcılar kaç tane arama motoru var ve en popüler arama motorları hangileridir gibi soruların cevabını da merak ediyor. Günümüzde en sık kullanılan arama motorları nelerdir gelin birlikte bakalım.

 

1.    Google

Popüler arama motorları listesinde ilk sırayı elbette ki Google alıyor. Google günümüzde dünyadaki açık ara en popüler arama motorudur. Aylık 2 milyara yakın kullanıcı tarafından kullanılan Google hem mobil cihazlarda hem de masaüstü cihazlarda kullanılan lider arama motoru konumundadır.

 

2.    Bing

2009 yılında piyasaya sürülmüş olan Bing, Microsoft’un arama motorudur. Belirli ülkelerde büyük bir popülerliğe sahiptir. Özellikle ABD, Çin, Japonya, Fransa ve Almanya’da Bing en sık kullanılan arama motorlarından biridir.

 

3.    Baidu

Bazı ülkeler Google gibi farklı ülkelerin geliştirdiği arama motorlarını kullanmayı tercih etmez. Bunun en önemli nedeni de güvenlik gerekçeleridir. Bu ülkelerden biri olan Çin, kendi arama motoru olan Baidu’yu geliştirdi. Baidu, Çin dışında ABD, Hong Kong, Tayvan ve Kore Cumhuriyeti gibi ülkelerde de kullanılır.

 

4.    Yahoo

Her ne kadar piyasaya ilk sürüldüğü yıllarda bir arama motoru değil de çevrimiçi web sitesi dizini olan Yahoo yıllar içerisinde geçirdiği gelişmelerle bir arama motoru statüsü kazanmıştır. Yahoo günümüzde ABD’de en sık kullanılan arama motorlarından biridir. Tayvan, Hindistan, Brezilya ve İngiltere gibi ülkeler de Yahoo’yu en sık kullanan ülkeler arasında yer alır.

 

5.    Yandex

Rusya’ya ait bir arama motoru olan Yandex Search, aylık ziyaretçi trafiğinin %90’dan fazlasını Rusya’dan almaktadır. Rusya’nın Google egemenliğine karşı geliştirmiş olduğu Yandex, Rusya dışında Beyaz Rusya, Çin, Almanya ve Ukrayna’da da popüler şekilde kullanılmaktadır.

 

6.    DuckDuckGo

Arama motorları listesinde adını çok sık duymasak da DuckDuckGo da popüler bir arama motoru olarak karşımıza çıkar. DuckDuckGo’nun özelliği kullanıcıların çevrimiçi etkinliklerini izlemeyen tek arama motoru olmasıdır. Bu özellik bir iddiadan ibaret olsa da çevrimiçi gizliliğe önem veren kullanıcılar tarafından tercih edilmektedir. Kullanıcılarının çoğu Amerika’dan olsa da İngiltere, Almanya, Kanada ve Çin’de de DuckDuckGo popüler bir arama motorudur.

 

7.    Ask

Ask’ın algoritması diğer arama motorlarından farklı şekilde işlese de çok popüler olan bir arama motoru olarak karşımıza çıkar. Ask kullanıcılara herhangi bir veriyi değil diğer kullanıcılar tarafından sağlanmış olan yanıtları da sunar. 1995 yılında kurulan Ask ABD, Japonya, Hindistan ve Brezilya gibi ülkelerde hala popülerliğini korumaktadır.

 

8.    Yaani

Türk üretimi olan Yaani ülkemizin yerli arama motorudur. 2017 yılında hayatımıza girmiş olan Yaani ülkemizde popüler şekilde kullanılan arama motorlarından biridir.

 

Arama motoru nedir, başlığı altında çok popüler olan Google dışındaki arama motorlarına da değindik. Eklemek gerekir ki; arama motorları, bilgiye ulaşmanın pratik bir yolu haline geldi. Diğer yandan yapay zekâ ile arama motorunun ilgili konuda bilgilerin nerede olduğunu işaret eden desteğinden daha öteye geçeceğiz. Artık bilgiyi doğrudan bize sunan bir teknoloji söz konusu olacak.

 

Ev ve iş yeriniz için internet hizmeti almak istiyorsanız da Vodafone’un sunmuş olduğu ADSL internet ya da fiber internet paketlerini inceleyip, internet aboneliği başlatacağınız adreste hangi internet bağlantı türüne uygun olduğunu altyapı sorgulama ile öğrenebilirsiniz. Adresinizde uygun altyapı olması halinde Vodafone ile görüşerek fiber hızında internete geçiş yapabilirsiniz. Bu geçişi sağladıktan sonra hız testi ve ping testi gerçekleştirerek aradaki farkı direkt olarak görebilirsiniz. Vodafone Ev İnterneti'ne gelin, sınırlı süreli fırsatları keşfedin. Üstelik taahhüdünüz boyunca zam yok!