Konaklama ve Yeme-İçme Sektöründe En Önemli Zorluklar ve Teknolojik Çözümlerin Etkisi

Konaklama ve Yeme-İçme Sektöründe En Önemli Zorluklar ve Teknolojik Çözümlerin Etkisi

 

HoReCa (Otel-Restoran-Kafe) sektörü, Türkiye’de iş dünyasının ve ekonominin en önemli bileşenlerinden birini oluşturuyor. HoReCa Trend tarafından derlenen istatistiklere göre, kesin sayıları belirtmek mümkün olmasa da 2018 TÜİK verileri, Türkiye’de yaklaşık 70 bin restoran, 22 bin otel ve 11 bin kafenin hizmet verdiğini gösteriyor. Türkiye aynı zamanda HoReCa sektöründe küresel pazarın en büyük yedinci ihracatçısı olarak yer alıyor. HoReCa alanına tedarik sağlayan Türkiye’deki şirketler 20 milyar dolarlık büyüklüğü ile 180 ülkeye ihracat yapıyor. Bu ihracatın yüze 60’ı Avrupa ülkelerine yapılıyor.

 

Hem dünyada hem de Türkiye’de büyümeye devam eden HoReCa sektörü, oldukça hızlı değişen ve aynı zamanda kendi sektörü dışındaki değişikliklerden de çoğunlukla doğrudan etkilenen alanlardan biri olarak çok çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalıyor. Kira artışları, enflasyon, asgari ücret düzenlemeleri gibi genel zorlukların yanı sıra çok hızlı bir şekilde eski moda olabilen yeni trendlere çevik bir şekilde uyum sağlamak, değişen satın alma ve tüketim eğilimlerine hazırlıklı olmak gibi sektör dinamiklerine zamanında ve doğru bir şekilde yanıt verebilmeyi güçleştiren bazı unsurlar bulunuyor. Bu kapsamda otel, kafe ve restoranlar için öne çıkan zorluklardan bazıları şöyle sıralanıyor:

 

 

Rekabet
Yogun rekabetin yasandıgı HoReCa sektöründe, basarının öncelikli ölçütü yüksek müsteri memnuniyeti saglamak oluyor. Rekabet avantajı kazanmak, yüksek kaliteli hizmet sunmayı gerektiriyor. Bununla birlikte, dijital platformların ve bu platformlardaki etkilesimlerin artması müsteri tercihlerini yönlendirdigi için çevrimiçi itibar yönetimi ve dijital pazarlama stratejilerinin önemi de artıyor.

 

 

Teknoloji
Teknolojik gelismeler her sektörde oldugu gibi restoranlar, kafeler ve oteller için de iş yapış biçimlerini degistirdi. Örnegin, müsteri taleplerini daha etkin bir sekilde yönetmeyi saglayan dijital rezervasyon sistemleri, müsteriler için ödeme esnekligi ve kolaylıgı saglayan online ödeme sistemleri ve mobil uygulamalar gibi teknolojik yenilikleri uygulayıp yönetmek için kaynakların ve çalısanların dogru bir stratejiyle yönetilmesi gerekiyor.

 


Mevzuat Degisiklikleri
Otel, restoran ve kafe isletmeleri, mevzuat degisiklikleri ve güncel vergi politikaları gibi hukuki konularla da karsı karsıya oldugundan, isletme yöneticilerinin yerel ve ulusal düzeydeki yasal düzenlemelerine uyum saglamak için degisiklikleri yakından takip etmesi ve isletmelerini yasal risklerden korumak için gerekenleri yerine getirmeleri gerekiyor.

 

 

Otel, Restoran ve Kafe Sektöründe Teknolojinin Etkisi

 

Otel, restoran ve kafe işletmelerini yenilikçi bir şekilde yönetmeye ve müşteri memnuniyetini sağlamaya yardımcı olan pazarlama ve hizmet stratejileri gelişmeye devam ediyor. Bu kesintisiz süreç içinde başarıyı sağlamanın ve korumanın öncelikli koşullarından biri de trendleri zamanında yakalamak ve beklentilere yanıt vermek oluyor. Bunun yolu ise artık büyük ölçüde teknolojiden geçiyor. Teknolojik gelişmeler otel, restoran ve kafe işletmelerinde iş yapış şekillerini değiştirirken müşteri beklentileri ile birlikte sektörü yönlendirmeye devam ediyor.

 

Yüz Yüze İletişimden Online İletişime

Teknolojinin gelişmesi, özellikle çevrimiçi faaliyetlerimizin genişletilmesi açısından hayatımızın birçok yönünü önemli ölçüde etkiledi. Hem müşteriler hem de işletmeler için çevrimiçi kanallar, giderek daha öncelikli hale geliyor. Örneğin, seyahat giderek dijitalleşiyor, sorunsuz çevrimiçi rezervasyon tüketiciler tarafından artık bir olanak değil zorunluluk olarak görülüyor. Müşteri odaklı yaklaşımı destekleyerek deneyimi iyileştiriyor ve kişiselleştirilmiş hizmet sunumunu da kolaylaştırarak rekabette öne geçenleri belirliyor. Örneğin, bu yıl tüketicilerin yüzde 67'sinin seyahat rezervasyonlarını çevrimiçi yapması beklenirken Statista verilerine göre 2028 yılına kadar online satışlar, seyahat ve turizm pazarındaki toplam gelirin yüzde 76'sını oluşturacak. Aynı şekilde yeme-içme sektöründe de benzer bir eğilim var;  2023 yılında yapılan bir müşteri anketinde, restoran tercihlerini en çok etkileyen teknolojiler sorulduğunda üç yanıt yüzde ilk sırada yer aldı: Güvenli Wi-Fi, çevrimiçi rezervasyon kolaylığı ve menüler ile yemeklerin besin degerine dair bilgilerin dijital olarak görülebilmesi.

 

 

Dijital Hizmet

Hem market alışverişi hem de yemek teslimatı hizmetlerini içeren Online Yemek Teslimatı Pazarı, COVID-19 sırasında önemli bir büyüme yaşadı. Bu pazarın 2023-2028 arasında yüzde 11,47'lik bileşik yıllık büyüme oranıyla yükseliş seyrini sürdürmesi ve pazarın2028 yılına kadar 1,79 trilyon dolar gibi oldukça yüksek bir hacme ulaşması bekleniyor.

 

Dijital hizmet sadece online siparisler için degil, yenilikçi hizmetler için de farklı uygulama alanları açarak hizmet sunumunu ve deneyimi iyilestirebiliyor. Örnegin, HoReCa sektöründe yeni yeni görülmeye baslanan degisikliklerden biri de dijital kiosklar. Bir ekran ve ödeme terminalinin kullanıldığı bu kiosklar, genellikle yiyecek-içecek ve onun dısında mal veya hizmet siparis etmek için kullanılabiliyor. Bu, hızlı ve kullanıslı bir çözüm sunmanın yanı sıra müsterilere tercih yapmaları için
mahremiyet ve düsünme zamanı da veriyor. Restoranlarda kiosk kullanmak, yoğun saatlerdeki trafigi yönetmek, kasa kuyruklarını azaltmak ve müsterilerin siparisleriyle ilgili ihtiyaç duydukları bilgilere kolayca ulasmasını saglamak gibi avantajlarıyla etkili bir pazarlama aracı olabiliyor.

 

 Sosyal Medya Pazarlamacılığı 

HoReCa sektöründeki değişimin en büyük itici güçleri düşünüldüğünde ilk sıralarda sosyal medya pazarlamacılığını görüyoruz. Sosyal medya kanalları, otel, kafe ve restoranlara, hizmetlerini en iyi şekilde tanıtmaları için etkili bir platform sunuyor. İştah açıcı yemeklerin görsel sunumları, konforu yansıtan estetik fotoğraf veya videolar, günümüzde işletmelerin müşteri çekmek ve kendilerini en iyi şekilde tanıtmak için ilk temas noktalarından biri oluyor.

 

Bu konudaki istatistikler de güzel fotoğraflar, net bir profil ve olumlu derecelendirmelerin müşteri tercihlerinde en önemli teşvik aracı olduğunu gösteriyor: Müşterilerin %90'ı yemek yemeden önce bir restoranı internetten araştırıyor. Restoran müşterilerinin %55’ten fazlası restoranlar hakkında daha fazla bilgi edinmek için çevrimiçi yorumları okurken, %37'si sosyal medya sayfalarına bakıyor. Sosyal medyada video içeriği kullanan restoranlarda ise etkileşimin %33arttığı görülüyor.

 

Sonuç: Daha Hızlı ve İyileştirilmiş Hizmetler

 

Bilindiği üzere HoReCa sektöründe temassız hizmetlerin ve bunu sağlayacak teknolojilerin yaygınlaşmasında pandeminin önemli bir rolü oldu. Ancak değişim orada durmadı ve başta zorunluluktan kaynaklansa da teknolojik çözümlerin kullanımı, sağladığı avantajlara bağlı olarak gelişmeye devam etti. 2023'te veri analitiğinin yönlendirdiği kişiselleştirilmiş deneyimlerin ön plana çıkmaya başladığı HoReCa sektörünün geleceğinde, sürdürülebilir uygulamalar ve kesintisiz operasyonlar için teknoloji entegrasyonunun daha da arttığı görülüyor.

 

Tüm bunlar, otel, restoran ve kafe işletmelerinin değişen tüketici beklentileri ve teknolojik gelişmelerle başa çıkmak için yeniliklere uyum sağlamak zorunda olduklarına işaret ediyor. HoReCa sektöründe teknoloji, müşterilere çok daha iyi deneyimler sunmanın, işletmeler için de verimli operasyonların yolunu açarken, rekabetçi bir ortamda başarılı olmak, işletmelerin yenilikçi bir şekilde yönetilmesini ve müşteri memnuniyetini sağlamak için sürekli gelişen pazarlama ve hizmet stratejileri uygulamasını gerektiriyor.