İnsanlar GenAI’yı Nasıl Kullanıyor?

İnsanlar GenAI’yı Nasıl Kullanıyor?

Üretken yapay zekâ kullananların sayısı hızla artarken GenAI teknolojisinin hem verimlilik hem de insan odaklı olma konusunda önemli kazanımlar sağladığı görülüyor.

 

Üretken yapay zekâ (GenAI) hem günlük hayatın hem de iş yaşamının birçok alanı için çok sayıda kullanım durumu sunuyor. Bu teknolojinin kullanıcı sayısı hızla artarken, insanların GenAI teknolojisini gerçekten nasıl kullandığı sorusundan yola çıkan bir ekip, bu konuda binlerce yorumu inceleyerek, bu teknolojinin kullanımının mevcut durumda oldukça geniş kapsamlı olduğunu tespit etti.

İncelemenin sonunda üretken yapay zekâyı şu anda insanların daha çok ne için kullandığına dair 100 kategori belirleyen ekip, bu 100 kategoriyi ise 6 ana temaya ayırdı: Teknik Yardım ve Sorun Giderme (%23), İçerik Oluşturma ve Düzenleme (%22), Kişisel ve Profesyonel Destek (%17), Öğrenme ve Eğitim (%15), Yaratıcılık ve Eğlence (%13), Araştırma, Analiz ve Karar Verme (%10). Üretken yapay zekâyı kullanarak sıradan görevleri daha iyi, daha hızlı veya daha mutlu bir şekilde yapan insanlardan gelen rapor örneklerinden derlenen bu liste size de işinize yarayacak bir kullanım alanı gösterebilir, işinize veya günlük hayatınıza getirebileceğiniz bazı kullanım alanları bulmanıza yardımcı olabilir.

 

Listeye Göre Kullanıcılar GenAI ile Ne Yapıyor?

100 kategori içinde yer alanlar bazı alanlar ve bu alanlara dair kullanıcı yorumlarından bazı örnekler şöyle: 

Fikir üretmek (#1). “GenAI kullanarak beyin fırtınası yapmayı seviyorum çünkü mükemmel bir ekip arkadaşı gibi. Bana ayak uydurabiliyor, çıkmaz fikirlere takılıp kalmıyor ve bulduklarımızı özetleyebiliyor, böylece sonucu sunmayı veya referans göstermeyi kolaylaştırıyor."

Özel arama (#2). “Büyükannemin bana verdiği bir kurabiye vardı, tadı çok hoşuma gidiyordu ama adını hatırlamıyordum, marketlere baktım ama sonuç alamadım. ChatGPT'den yardım istemenin verimli olabileceğine karar verdim… SnackWell's imiş.”

Metin düzenleme (#4). “GenAI’ı köşe yazıları, konuşmalar ve siyasi konularda kendi önyargılarımı kontrol etmek için kullanıyorum. Bir konu hakkında güçlü veya kesin bir fikrim olduğunda, bu fikri ChatGPT'ye kopyalıyorum ve ChatGTP’den bana mantıksal yanlışlıkları ve olası yanlış bilgileri söylemesini istiyorum. Bu gerçek bir iç kontrol sağlıyor.”

E-posta taslağı hazırlama (#11). "Yatırımcı ilişkilerinde çalışıyorum. e-Posta taslakları hazırlamama yardımcı olması için ChatGPT'yi kullanarak kazandığım zamanın miktarı neredeyse ölçülemeyecek derecede."

Basit açıklayıcılar (#12). “Mühendis olmayanlara kavramları açıklama konusunda biz mühendislerden çok daha iyi. Varsayılan ayarda, iş yerinde günlük olarak etkileşimde bulunduğumuz birçok insan için uygun olan 5. sınıf düzeyinde yazıyor.”

Excel formülleri (#14). “Daha az teknik kişilerden gelen verileri uzlaştırmak için çok sayıda .vb ve Excel formülü yazmam gerekiyor. ChatGPT, 45 dakikalık görevlerin yaklaşık üç ila beş dakika sürmesine yardımcı oluyor."

Şikayette bulunmak (#23). "Bir araba yıkama şirketi eşimin SUV aracına zarar verdi ve ödeme yapmayı reddetti, GPT benim için bir talep mektubu hazırladı ve ben de olayı asliye ceza mahkemesine taşıdım."

Değerlendirmeler oluşturuluyor (#26). “Bunu çalışanlarının performans değerlendirme raporlarını hazırlamaya yardımcı olması için kullanan bazı yöneticiler tanıyorum.”

Yasal belge düzenleniyor (#44). "Bir SaaS sözleşmesi için uzun, aşırı karmaşık bir hizmet düzeyi sözleşmesi hazırladım ve bunu daha basit ve anlaşılması kolay hale getirmek için yeniden yazmasını istedim. Önemli SLA şartlarını korudu ancak dili %70 oranında sadeleştirdi."

 

Çalışanlar GenAI’dan Ne Bekliyor?

GenAI kullanımı işyerlerinde daha yaygın hale geldikçe, işletmeler teknolojinin üretkenlik düzeylerini nasıl artırabileceğine odaklanıyor. Peki GenAI kullanan çalışanlar gelişen iş deneyimlerini nasıl görüyor? McKinsey’in son araştırmasına göre, kendini yapay zekâ yaratıcıları ve yoğun kullanıcıları olarak tanımlayan çalışanlar, beklenmedik olsa da ek teknik becerilerden başka şeyler arıyor. Bunların başında ise sosyal-duygusal beceriler, anlamlı iş ve destekleyici bir çalışma ortamı geliyor.

GenAI etkileşimi derinleştikçe, başka bir ifadeyle kullanılmama durumundan hafif kullanıma, sonrasında da yoğun kullanıma geçişle birlikte hem teknik hem de teknik olmayan çalışanlar arasında tutarlı bir eğilim görülüyor: Çalışanlar, yüksek bilişsel becerileri teknolojik becerilerden daha önemli olarak değerlendiriyorlar. Kendini GenAI geliştiriciler olarak tanımlayan teknik çalışanlar arasında bile, bilişsel beceriler (%59), teknolojik becerilerden (%55) daha önemli olarak değerlendiriliyor.

Vodafone Business ile işletmeniz geleceğin dünyasına hazırlansın!