Çıkış Yap
Vodafone Yanımda İnternet sayfasından çıkmak üzeresiniz. Oturumunuzu sonlandırmak istediğinize emin misiniz?
İş hedefleri ile analitik yetenekleri arasındaki uyum derecesi, başarıda belirleyici bir rol oynuyor.
İş dünyası liderleri için şirketlerinin veri ve analiz yeteneklerini hızlı bir şekilde artırmak veya veri konusunda daha gelişmiş rakiplerin gerisinde kalma riski ciddi bir baskıya yol açıyor. Ancak başarıya giden yol sadece veri ve analitik yetenekleri edinmekle sınırlı değil. Peki buradaki başarı gerçekten ne anlama geliyor ve şirketler bunu nasıl ölçmeli?
Dijital dönüşüm başarısını karakterize eden ölçümlerin sadece birkaç yıl öncesine göre bile önemli ölçüde geliştiği görülüyor. Örneğin, 2018 Gartner anketinde veri ve analiz liderleri ile baş veri sorumluları (CDO’lar), veri ve analiz başarısına ulaşmada en önemli üç temel şirket içi faaliyeti şöyle sıralıyordu: Veri odaklı bir kültür oluşturmak, gelişmiş analiz yeteneklerini benimsemek ve iyi geliştirilmiş bir veri ve analitik uygulama stratejisi kullanmak. Ancak Gartner anketinin 2022 versiyonunda katılımcılar, en büyük önceliklerinin artık dış pazar odaklı olduğunu bildirdi.
Dijital dönüşüm geçiren şirketler için kritik soru artık şu: Şirketlerin yeni ve geliştirilmiş verilere ve analitik yeteneklere yaptığı yatırımlar, kârlılık ve büyüme gibi somut iş faydalarına nasıl ve nerede katkıda bulunuyor? Yeteneğe yatırım yapmalılar mı? Peki teknolojiye? Veya kültüre? Analitik geliştirmenin iş performansı ölçümleri üzerindeki etkisini ölçen ve HBR’da yayınlanan araştırmaya göre, gerçek değer yaratmaya giden yol pek kolay değil. Yalnızca analitik düzeyi değil, aynı zamanda analitik yeteneklerinin iş hedefleriyle ne kadar uyumlu olduğu da bu konuda önemli bir rol oynuyor. Analitik yolculuklarının başında olan şirketler, önemli iç uyumsuzluklara rağmen değer yaratımı görecek olsa da daha yüksek düzeyde veri olgunluğuna sahip şirketler, analitik yeteneklerinin büyüme, finans ve müşteri KPI'ları genelinde önemli ölçüde daha fazla değer yarattığını görüyor.
İş ve analitik hedeflerindeki uyumun iş performansı üzerindeki etkisini ele alan araştırma, veri ve analitik dönüşümlerini tamamlayan telekom, sağlık, enerji, hızlı tüketim ürünleri, otomotiv, lojistik, profesyonel ve finansal hizmetler dahil olmak üzere bir dizi sektörden 323 şirketi değerlendiriyor.
Araştırmaya göre veri olgunluğunun alt ucundaki şirketler, şirket içi iş ve analitik hedef uyumsuzluklarına rağmen orta olgunluğa kadar yeteneklerini geliştiren yatırımlar yaparak iş performansında fayda elde ediyor. Bununla birlikte, uyumsuz şirketlerin veri dönüştürme çabaları veri olgunluğunun orta aralığından üst uçlara doğru ilerlediğinde, buradaki tüm KPI kazanımları ortadan kalkıyor ve olumsuz bölgeye düşüyor.
Orta veri olgunluğundan yüksek veri olgunluğuna geçiş ise bir uçurum gibi görünüyor çünkü bu sıçrama veri ve analiz yeteneğine, araçlara ve teknolojiye yapılan yatırımdan daha fazlasını gerektiriyor. Bu uçurumu başarılı bir şekilde aşmak için şirketlerin yalnızca veri analitiği yeterlilikleri konusunda bilgili olması değil, daha da önemlisi veri olgunluk düzeyleri (şirketin gerçekten neler yapabileceği ve insanların veri analitiği yeterliliği konusunda aynı fikirde olup olmadığı) konusunda uyum sağlamaları gerekiyor.
Öte yandan şirket içi uyum, veri olgunluğunun her geçiş aşamasında, özellikle orta yeteneklerden yüksek yeteneklere geçerken pozitif KPI'lar sağlıyor. Şirketler uyumlu hale getirildiğinde, veri olgunluğunun orta seviyesinden üst sınırına geçiş yaparken iş sonuçlarında istikrarlı ve sürekli iyileştirmelerden yararlanıyor.
Veri olgunluğunun her düzeyindeki şirketlerin, özellikle de dijital dönüşüm yolculuğuna başlamış olanların, daha fazla yetenek ve teknoloji yatırımına ara vermeleri ve üst düzey liderler ile daha operasyonel veri rolleriyle görevlendirilenler arasında daha iyi uyum sağlamaları gerekebilir. Şirketler orta aşamaya ulaştığında ve veri olgunluğunun yüksek aşamasına geçmeye çalışırken, analitik yolculuğunda iç uyumun önemi özellikle belirgin hale geliyor. Araştırma sonuçları, şirketler hala düşük ila orta veri olgunluğu aralığındayken temel düzeyde analitik yeterli olabilse de bunun yetersiz hale geldiğini ve analitik yeteneğindeki uyumun, orta ila yüksek veri olgunluk aşamasında gerekli bir faktör olarak ortaya çıktığını açıkça gösteriyor.
Kullandığı ürünler
Diğer haberler