Vizyoner CEO’lar için Sürdürülebilirlik Kılavuzu

Vizyoner CEO’lar için Sürdürülebilirlik Kılavuzu

Yeni teknolojilerin, doğru politikaların, değişen tüketici ve müşteri davranışlarının birleşimi, ileriye bakmaya hazır şirketler için oldukça değerli fırsatlar yaratabilir.

 

Sürdürülebilirlik açısından 2023, sınırsız heyecanın yerini pragmatik gerçekçiliğin aldığı yıl oldu. İddialı taahhütleri yerine getirmenin zorlukları netleştikçe, birçok şirket gerçekte neyin başarılabilir olduğu ve hangi zaman aralığında başarılabileceği gibi soruları yeniden düşünmeye başladı.

Sürdürülebilir bir iş kurmak stratejik bir zorunluluk olmaya devam ediyor. Müşteriler, tüketiciler ve düzenleyiciler bunu talep ederken, risk ve rekabet sürdürülebilirliği daha da gerekli kılıyor. Enerji, gıda ve diğer birçok sektörde bu yönde değişimler çoktan başladı. Yeni teknolojilerin, tüketici ve müşteri davranışlarının ve akıllı politikaların birleşimi, sektörlerdeki en ileri görüşlü şirketler için oldukça değerli fırsatlar yaratabilecek büyük bir potansiyel taşıyor.

Buradan hareketle Bain & Company uzmanları tarafından yayınlanan sürdürülebilirlik raporu, içinde bulunduğumuz 2024 ve sonrası için planlama yaparken mevcut trendleri ve geçişleri yönlendirmeye yardımcı olmak için önemli içgörüler sunuyor. Farklı sektörlerdeki deneyimleri ve farklı bakış açılarını bir araya getiren rapordan öne çıkan bazı veriler şöyle:

  • Müşteriler, işletmelere sürdürülebilirlik taahhütlerini yerine getirmeleri için baskı yapıyor;
  • tüketicilerin yüzde 60’ı iklim değişikliği konusundaki endişelerinin son iki yılda arttığını ifade ediyor.
  • B2B müşterilerinin yüzde 36’sı sürdürülebilirlik ihtiyaçları karşılanmadığı takdirde tedarikçilerini değiştireceklerini belirtiyor.
  • Tedarikçilerin yüzde 85’i sürdürülebilirliği satışını yaptıkları ürün, hizmet ve çözümlere dahil ediyor,
  • ancak müşterilerin sadece yüzde 53’ü bu çabaların beklentilerine yanıt verebildiğini belirtiyor.
  • ABD’deki büyük ölçekli şirketlerin yüzde 90 gibi büyük bir oranı, üretken yapay zekâ çözümleri kullandıkları için yapay zekâ  teknolojisine bağlı enerji tüketimi ve karbon emisyonları artıyor.
  • ABD’deki müşteriler, sürdürülebilirlik için daha yüksek ücretler ödemeyi tercih ettiklerini belirtiyor;
  • çevre üzerindeki olumsuz etkisi minimum olan ürünler için yüzde 10 daha fazla, sağlıklı ürünler içinde yüzde 15 daha fazla ücret ödeyebileceklerini ifade ediyorlar.

 

Vizyoner CEO'lar İçin Dört Pragmatik Soru

Bugün iş dünyasında çakışan öncelikler olsa da CEO'lar ve tüketiciler için en önemli gündem maddelerinden biri sürdürülebilirlik olmaya devam ediyor. Şirketler bu konuda şimdi harekete geçerek kârlı büyüme için gerekli ortamı hazırlayabilir.

İş dünyası liderleri enflasyon, yeni teknolojiler, jeopolitik sorunlar gibi mevcut zorluklarla mücadele ederken, vizyoner pragmatizme her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyuluyor. Bain & Company araştırması, yüzlerce şirket ve yöneticiyle yapılan görüşmeler ve çalışmalardan yola çıkarak, herhangi bir sektördeki veya konumdaki liderlerin hedeflerini belirlemeleri ve önlerindeki yolu çizmeye başlamalarına yardımcı olmak için dört temel soruya odaklanmalarını öneriyor:

 

  1. Sürdürülebilirlikte küresel geçişler gelecekteki iş ortamını nasıl şekillendirecek?

Enerji tedarikinde, küresel gıda sisteminde, sürdürülebilirliğin finansmanında ve malzeme tedarik ve tüketiminde dramatik değişimler yaşanıyor. Bu geçişler, iki-üç yıllık planlamaların çok ötesine bakılabildiğinde fark edilecek riskler ve fırsatlar getiriyor.

Hazırlıklı olmak  için, şirketler önce geleceği öngörmeli ve doğru seçimleri yapabilmek için senaryolar ve geleceğe dönük stratejiler geliştirmeli. Bu, güvenilir bir ham madde tedarikini hızla güvence altına almak, sürdürülebilirlik için temel yatırımlar yapmak olabilir.

  1. Kritik öncelikler neler ve ne kadar hızlı hareket etmek gerekiyor?

İddialı taahhütlerin pratik sonuçlara dönüştürülmesi zor olabiliyor. Bunun için gerçekten önem taşıyan; yani işletme için kritik öneme sahip olan konulara ve anlamlı bir değişiklik yapmanın mümkün olduğu alanlara odaklanmak gerekiyor. Bu, şirketlerin stratejilerini ve sürdürülebilirlik hedeflerini yeniden düşünmesine ve yeniden belirlemesine yol açabilir. Senaryolar değiştikçe rekabet avantajı elde etmek için sürdürülebilirliğe ve hızlanmaya odaklanmak daha fazla önem taşıyor. 

  1. Sürdürülebilirlik için doğru bir iş planı nasıl oluşturulabilir?

Yüksek maliyetler ve belirsiz yatırım getirisi, çoğu lider için sürdürülebilirliği geliştirmenin önündeki iki büyük engel. Bunu aşmak için örneğin, daha verimli ham maddeler kullanmak, enerji tüketiminden kaynaklanan maliyetleri düşürmek, yeni müşteriler kazanmak gibi ticari fırsatları keşfetmek gibi birden fazla noktaya odaklanmak gerekiyor. Şirketler, önce pozitif yatırım getirisi olan değişiklikleri uygulayarak daha karmaşık olanlarla başa çıkmak için gereken ivmeyi kazanabilirler.

  1. Dış paydaşlarla yapılması gerekenler nelerdir?

Sürdürülebilirlik, iş dünyası liderleri için çözümü zor ve sistemsel sorunlar getiriyor. Bu da şirketlerin tek başlarına hareket etmesini zorlaştırıyor. Uçtan uca çözümler geliştirmek, tedarik zincirlerinin her aşamasında paydaşlarla çalışmayı ve iş birlikleri yapmayı gerektiriyor.

 

Vodafone Business ile işletmeniz geleceğin dünyasına hazırlansın!